Wednesday, October 06, 2004

anger management #1 - the george lucas cut

DN – vilken jävla skittidning. Svenskan, Expressen och Aftonbladet likaså. Jag skulle hellre jobba som diskare eller manlig strippa än som journalist på någon större tidning i Sverige (och eftersom jag står för mina åsikter och ser ut som jag gör så jobbar jag som diskare då & då : )). I tisdags kastade jag bort 10 minuter av mitt liv genom att läsa "nya" DN. Den kändes inte som något lyft. Same same but different. Rubriken på första sidan var "Endast en av fem vill ha gratis kollektivtrafik". Sedan kunde man läsa Gunnar Jonssons "analys" där han undrade "Varför ska just tunnelbana vara gratis - och inte dagis?" Varför ska en stackars sjuksköterska i Norrtälje som cyklar till jobbet vara tvungen att betala skatt för att några ska få åka gratis tunnelbana i Stockholm? Mer än så blev det inte… En blytung analys helt enkelt. Men en intressant fråga vare sig man bor i stan eller i förorten. Varför kan inte både dagis, tandvård och kollektivtrafik vara gratis? Eller i alla fall inte kosta mer än att de fattigaste i samhället har råd med det. Ledarskribenter älskar att skriva klyschor som att vi måste ”rätta mun efter matsäcken”. Konstigt nog så är det alltid de svagaste grupperna, sjuka, låginkomsttagare, barn och gamla, som måste rätta munnen efter matsäcken. Lika konstigt är det att det nästan alltid är de som har i det närmaste allt - ett jobb de trivs med, hög lön, stor dyr bostad och stora dyra bilar - som klagar över hur lata alla andra är och över hur höga skatterna är. De borde testa att jobba med något de hatar, åtta, nio timmar om dagen för att försörja sig. Sedan få en skit lön i slutet av månaden som knappt räcker till mat och hyra. Undrar hur länge det skulle dröja innan de började känna för att sjukskriva sig för att komma bort från skiten?

Trots att de kräver att vi ska ”rätta mun efter matsäcken” så stödjer både DN:s och Svenskans ledarsida idén om skattesubventionerade hushållstjänster. Tydligen är det okej att våra skattepengar går till att göra vissa typer av olönsamma jobb lönsamma. I vanliga fall är de borgerliga ledarskribenterna helt emot detta. Marknaden ska ju styra. Men det gäller tydligen inte när det handlar om att göra om arbetslösa ”bidragstagare” till pigor och drängar. Ingen hårt arbetande svensk ska längre vara tvungen att städa hemma. I alla fall inga hårt arbetande svenskar från över- och medelklassen. Jag tycker personligen att det vore bättre att korta arbetstiden så att både fattiga och rika skulle kunna hinna med att städa sina egna hem. Om vi nu ska ”rätta mun efter matsäcken” så borde det gälla alla. Även de rika. Om de inte hinner städa själva och inte anser sig ha råd att betala för städhjälp så går ju det problemet att lösa. Antingen kan de sänka sina utgifter genom att skaffa ett billigare boende och på så sätt få råd att betala för städhjälp. Eller så kan de byta jobb och ta ett arbete med kortare arbetstid så att de får tid över att städa själva. Enkelt.

Tillbaka till kollektivtrafiken. En ny rapport (Fattigdom i Sverige, skriven av Björn Halleröd) från Folkhälsokommittén konstaterar att 1994/95 var 19,4% av Sveriges befolkning ”ekonomiskt fattiga”. 19,4% är ungefär en av fem. DN skrev ju att "Endast en av fem vill ha gratis kollektivtrafik", kan det vara så att det är de fattiga 20% som vill ha gratis eller billig kollektivtrafik? Kanske, kanske inte. Däremot så vet jag att betydligt färre än en av fem ledarskribenter bor i fattiga förorter. De har inte en jävla aning om hur viktig kollektivtrafiken är för oss som bor i förorterna. Vi är tvungna att planera våra liv efter den. Den styr vårt sociala liv och avgör var vi kan jobba och hur mycket mat vi kan sätta fram på våra bord. Det var först när jag flyttade ut i förorten som jag började ha en viss förståelse för vandaliseringen av bussar, tåg, hållplatser och stationer. Att missa nattbussen kan vara jävligt frustrerande när det är minus 20 och när det dröjer minst en timme tills nästa buss kommer. När den väl kommer, om den kommer, får man stå och trängas i en överfull buss som stinker av spyor.

Varför just kollektivtrafik Gunnar Jonsson? Därför att det, liksom skattesubventionerad barnomsorg, är bra för samhället. Människor kan lättare ta jobb långt borta från sina bostäder. Rörlighet på arbetsmarknaden bla bla bla osv. Det borde väl alla borgare uppskatta? Dessutom kan jag som bor i Fiskis åka och hälsa på mina vänner i Alby eller Rinkeby om jag vill. Jag kan känna mig som en del av ett större och coolare Stockholm även fast jag inte har råd med taxi eller en egen jätteSUV. Det borde alla sossar uppskatta. De flesta av våra förorter är rena sovstäder. Det finns knappt några jobb eller nöjesställen här. Vi är oftast helt beroende av världen utanför. Därför är kollektivtrafiken livsviktig för oss. Försämra kollektivtrafiken och vi i förorterna kommer att beväpna oss! Tänk Vietnam, Mad Max eller Itchy och Scratchy. Passa er jävligt noga - subventionera mera!!!

1 comment:

Johan Muren said...

Hahaha - skriv aldrig en kommentar om kollektivtrafik efter att du har drabbats av Saltsjöbanans eviga förseningar p.g.a. gamla och slitna tåg. Det blir lätt väldigt förvirrat och osammanhängande. Om någon råkade läsa det första utkastet så ber jag om ursäkt. Har försökt att styra upp det hela lite. Vet inte om det blev bättre eller sämre... det är därför som jag hänvisar till George Lucas...

/johan