Tuesday, December 14, 2004

idioten 1.1



Janne Björklund... hehe... Nämn aldrig hans namn i min närhet. I alla fall inte om du vill slippa höra mig gnälla, muttra och skrika i minst en halvtimme om alla hans idiotiska uttalanden och idéer. För det första, har Janne "Disziplin" Björklund någonsin arbetat på en skola? Jag har jävligt svårt att tro det. Hans populistiska skitsnack kan kanske lura skrämda nyhetsknarkare, men jag blir bara förbannad. Vilken jävla idiot! Han bara snackar om disciplin, ordning & reda och betyg. Har aldrig hört honom nämna ordet pedagogik, knappt ens ordet utbildning. Det säger en hel del om Volkpartiets skolpolitik. För dem är skolans primära uppgift inte att lära ut, den är att sortera ut A, B & C barn. Precis som på den gamla goda tiden. Då visste ju folk sin plats. Skomakare bliv vid din läst! Istället för att anpassa utbildningen efter de enskilda elevernas behov och förutsättningar ska vi gå tillbaka till allmän & särskild kurs. Vissa barn är ju korkade. Det är bara att acceptera. Andra saknar motivation och det är ju inte skolans sak att inspirera och motivera. Så är det bara. I alla fall i Folkpartiets Sverige. De vill ha en skola som producerar fler lågutbildade som sedan kan förvandlas till lågavlönade. Jannes & hans vänners barn är särskilda, de är framtidens elit, framtidens ledare! Andras snorungar får nöja sig med att vara allmänna. Det behövs ju en massa hembiträden nu. Då är en hög utbildning bara ivägen. Sånt kan ju få arbetarna att börja ställa krav och ställa till med bråk. Usch!
Janne snackar om att Sverige satsar mest på utbildning i världen. Ändå är resultatet dåligt. Enligt Janne beror detta på bristen av disciplin och avsaknaden av betyg i den Svenska skolan. Men hur mycket av dessa pengar går egentligen till just utbildning? Vi får aldrig reda på hur mycket av skolans pengar som går direkt tillbaka till kommun och stat i form av lokalhyror. Skolorna måste ju betala marknadsmässiga lokalhyror. Det brukar bli ganska stora belopp. Frågan är ju vart skolans pengar tar vägen? De går inte till lärarna, det vet jag. Deras löner suger. De går inte till nya läromedel, sådana ser jag alltmer sällan. Så vart tar då pengarna vägen? Jag vet inte. Men det skulle vara väldigt intressant att få ett svar. Någon där ute som har en idé?

No comments: